Ta instrukcja opisuje podstawowe zasady dowodzenia oraz walki plutonami czołgów jakie są wykorzystywane w armiach świata.Realizuje sie je poprzez stosowanie właściwych taktyk,technik i procedur aby jak najefektywniej wykorzystywać swoją przewagę oraz zminimalizować ewentualne straty.Instrukcja jest pisana nie tylko pod grę Arma2 i wiedza może być wykorzystana w innych grach.Wraz z biegiem czasu bedzie ona rozbudowywana i zmieniana pod kątem Army.
Pojedyńczy czołg może być zbyt słaby wobec zagrożeń na współczesnym polu walki(teren,brak rozpoznania,znaczne siły wroga).Aby jak najefektywniej wykorzystać swoją przewagę,grupy czołgów organizuje sie w plutony.Taki zorganizowany pluton składa sie głownie z czterech czołgów,które z kolei są zorganizowane we dwie sekcje po dwa czołgi.Bardzo ważnym jest aby dowódcy poszczególnych czołgów wiedzieli i znali swoje miejsce wewnątrz plutonu.
Rysunek 1-1.Podstawowy schemat budowy plutonu składającego się z 4 czołgów.
Na polu walki pojęcie skrzydłowy bardzo ułatwia orientację i kontrolę całego plutonu w przypadku braku konkretnych rozkazów,jeśli na przykład dany czołg odjechał w niewłaściwą stronę.I tak czołg nr 2(skrzydłowy-1szego) orientuje sie na czołg dowódcy nr1 (DP),a czołg nr3 orientuje się na czołg Zastępcy Dowódcy plutonu nr4 (ZDP).
Rysunek 1-2.Podstawowy schemat orientacji wewnątrz plutonu.
DP -Dowódca plutonu-jest odpowiedzialny za stosowaną trasę,taktykę na polu walki(jeśli jest brak wskazówek od głównodowodzącego).Musi zrozumieć jakie zadania mu przydzielił głównodowodzący,Umieć wykorzystać podległe mu jednostki,mieć dobrą komunikację między ZDP,DC oraz swoimi podwładnymi w czołgu.
ZDP-Zastepca dowódcy plutonu-Oprócz dowodzenia własnym czołgiem musi zrozumieć taktykę dowódcy jego plan oraz szybko objąć dowódctwo nad plutonem w razie takiej potrzeby.
DC -Dowódca czołgu-musi zrozumieć jakie ma zadania,mieć dobrą komunikację z podwładnymi(strzelec,kierowca).Dobrze obsługiwać KM(karabin 12,7mm-8mag. po100szt amunicji),wiedzieć kiedy używać Dymu zasłonowego(Wyrzutnia granatów dymnych 2/1) oraz co jest ważne orientować i pilnować swojego miejsca w formacji.
Strzelec -Skanuje wyznaczony sektor jeśli porusza się w danej formacji.Niszczy wpierw cele które są największym zagrożeniem dla czołgu(inny czołg,pojazd z wyrzutnią AT itp).Umiejętnie posługuje się działem czołgu(120mm)oraz dobiera konkretną amunicję do zaistniałej sytuacji na polu walki.
Podstawowe rodzaje amunicji(120mm) wykorzystywane w czołgu Abrams M1A1 HC:
-M256A1 -pocisk podkalibrowy-sztuk 30
-M830A1 -pocisk kumulacyjny-sztuk 6 (Jest to pocisk typowo przeciwpancerny)
-M1028 -Kartacz-sztuk 4 (Uwaga,pocisk tylko do walki z piechotą nieprzyjaciela,zasieg do 100m)sztuk 4.
Kierowca-Ma bardzo ograniczoną widoczność(w czasie walk-tylko przez wizjer na wprost)dlatego też powinien mieć dobrą komunikację z DC i strzelcem gdyż często musi przesunąć
pojazd na bardzo niewielkie odległośći po to aby strzelec mógł oddać skuteczny strzał.Kierowca stale wyszukuje dobrych,zasłonietych miejsc np:tuż za wzniesieniami wzgórz (kiedy to tylko wystaje sama wieża czołgu),budynków dających osłonę,murów,na płaskim terenie-zapadlin,drzew,zagajników.Jednym słowem cokolwiek co nadaje się do zasłony.Podczas jazdy musi szybko lokalizować duże głazy,mury kamienne,gdyż zatrzymują one gwałtownie pojazd wystawiając wtedy go na łatwy cel.
Głównodowodzący albo dowódca plutonu(DP) wybiera sposób przemieszczania sie opartego na kilku czynnikach pola bitwy,bierze on pod uwagę prawdopodobieństwo kontaktu z wrogiem,wcześniejsze(wstępne) rozpoznanie sytuacji(jeśli było),teren przez który będzie się przemieszczał,dostępności innych własnych jednostek,które mogą zapewnić osłonę i rozpoznanie sytuacji w trakcie przemieszczenia się plutonu.W otwartym terenie takim jak np pustynia wszystkie plutony są w stanie jednocześnie pilnować zagrożony sektor.W terenie zamkniętym, takim jak otoczenie gór,lasów,zabudowań,sekcje zabezpieczają swoje własne perymetry polegając na sobie, bądż też na pobliskiej jednostce utrzymując z nią kontakt radiowy.
Rysunek 3-1 pokazuje najbardziej ogólny,prawidłowy sposób przemieszczania się plutonu,i tak:
- w częsci pierwszej rysunku sekcja CZERWONY stoi w miejscu na wzgórzu (gotowa do otwarcia ognia)i zabezpiecza sekcji ZÓŁTEJ ruch, do wyznaczonego podejścia
- sekcja ŻÓŁTA po dojechaniu do pozycji zatrzymuje się,skanuje sektory,następnie melduje sekcji CZERWONY o zabezpieczniu jej podejścia w czasie jej ruchu(druga częśc rys.).
- trzecia częśc jest w jakiś sposób powtórzeniem części pierwszej.
Formacje są używane po to aby określić wstępnie pozycje czołgów oraz ich sektory odpowiedzialności podczas operacji.Ułatwiają one kontrolę,zmniejszają zagrożenie,zwiększają własną szybkość i skutecznośc otwarcia ognia.Pozycje czołgów w danych formacjach są z góry założone ale raczej nie powinny być sztywno utrzymywane,gdyż zbytnia ich kontrola(np względem pojazdu prowadzącego) utrudnia obserwację i skutecznośc własnego ognia.Bedąc w formacji załogi głównie nastawiają się na obserwację wyznaczonych sektorów oraz dostosowują sie do terenu(szukanie osłon).
Uwaga,obowiązują te same zasady co podczas rozpoznania stosowanego w piechocie.Jeśli prowadzący uzna że musi zatrzymać kolumnę,robi to informując na radiu.Formacje nie muszą być sztywno założone jeśli chodzi o to który pojazd porusza się w kolumnie.DP ustala na początku( sam może zająć miejsce na czele kolumny bądż też na jej końcu.)
Przykładowe rodzaje formacji:
4-1.Stosowana podczas jazdy po drodze bądz w trudnym terenie.Nadaje się do szybkiego przemieszczania plutonu gdzie kontakt z wrogiem jest mało prawdopodobny.Chroniony obszar to 360 stopnii(jeden pojedyńczy czołg chroni jeden kierunek,czyli 90 stopnii na jeden pojazd).
Jest zmodyfikowaną wersją kolumny.Pozwala ona na dobre prowadzenie ognia od przodu i obydwu skrzydeł formacji.Może być użyta jeśli jest wymagany szybki ruch do przodu.Chroniony obszar to z reguły 270 stopnii(Dwa pojazdy na front grupy,i po jednym na skrzydle).
Ta formacja daje doskonałą siłe ognia od przodu i na jeden z boków kolumny.Zakres ochrony to jakieś 120-150 stopnii.Jest to formacja ofensywna.
Formacja używana jest jeśli istnieją ograniczenia w terenie na którym może może się znajdować przeciwnik(np teren dopiero zajęty,dokładnie nie sprawdzony),orazwymagany jest tzw.punkt obserwacji(czyli wóz 1-2 z przodu skanuje teren w kierunku nastepnego kierunku ruchu a czołgi 3-4 z tyłu zabezpieczają obszar).
To najbardziej ofensywna ze wszystkich formacji.Wszystkie pojazdy skanują sektory wprost przed siebie,wyszukują i niszczą cele.Zakres ochrony ok 90 stopnii.Powinna być stosowana przy szturmach,niebezpieczna jeśli nieprzyjaciel rozpocznie flankowanie.Dlatego nie powinna być stosowana przez długi czas.
Najlepszą pozycją obronną pozwalającą maksymalnie wykorzystać ochronę czołgu,jest pozycja Hull Down czyli ukrycie kadłuba.Polega ona na tym aby dany pojazd potrafił schować się za wzniesieniem terenowym tak,aby mógł mieć możliwość wykrycia oraz zniszczenia wroga,jednocześnie będąc samemu maksymalnie schowany.W pozycji tej pojazd wystawia tylko wieże znad osłony terenowej(szczyt góry)mając jednocześnie ukryty kadłub za wzniesieniem.Tak ukryty czołg jest z reguły bardzo trudno zauwarzyć a co dopiero zniszczyć.
Aby moc wykonać bezpiecznie Hull Down-krycie kadłuba można wyodrębnić 3 fazy podejścia :
1. Pozycja ukryta/bezpieczna-Caly pojazd jest schowany za wzgórzem.Ani DC ani strzelec nie sa w stanie zaobserwować tego co sie dzieje za wzgórzem.
2. Pozycja ukryta wieża- to taka w której pojazd podjeżdza tak, aby moć wystawić peryskop zamontowany na wieży przez który(DC)obserwuje teren (peryskop czołgu jest w tym momencie najbardziej wysuniętym punktem).Sugeruje sie aby DC wolno rozpoczynał takie podejscie i dość dokladnie starał sie wykrywać ewentualne wrogie jednostki jakie mogą mu się pokazać w najodleglejszych punktach terenowych(np.odległe wzgórza).Jeśli chodzi o strzelca to jego pole obserwacji jest wciąż zasłonięte.W tej pozycji tylko DC przez swój peryskop ma moźliwość wykrywania nieprzyjaciela,rozpoznawania terenu i składaniu meldunków DP.Jest to pozycja obserwacyjna.
3.Pozycja Hull Down.W tej pozycji wieża (DC i działonowy)mają mozliwość obserwowania danego terenu znajdującego sie za wzniesieniem.Czołg może razić cele które wcześniej wykrył,zaczynajac od tych które najbardziej mu zagrażają.Jeśli Npl jest liczny sugeruje się po oddaniu strzału wycofać pojazd do tyłu,zmienić nieznacznie miejsce i ponownie zaatakować npl-a.
Ostatnio edytowano Pn 31 sty, 2011 20:33 przez Darek, łącznie edytowano 5 razy