ArmA Memory / HDD Test
Tajemnicze prawda?
Pewnie wszyscy już o tym wiedzą, bo kilka postów w tył jest to powiedziane, że ArmA nie za dobrze wykorzystuje pamięć RAM i twardy dysk, nie tyle co HDD, ale głównie RAM i to wtedy przekłada się na naszego twardziela. Wiemy, że ArmA ma mnóstwo nie potrzebnych i tych samych plików, które ładują się do pamięci i nie chcą z niej "wyjść". Jeżeli ktoś ma jakieś wątpliwości co do tej kwestii to niech czyta dalej, chociaż nikt już pewnie nie śmie w to wątpić.
Ja osobiście jeszcze troche niedowieżałem temu wszystkiemu, ale wczoraj podczas robienia screenów i kilkukrotnym "Podglądem" w edytorze i ponownym wejściem do głównej mapy, ArmA zaczęło szaleć. Tekstur nie było prawie wcale, modele wyglądały jak polerowane kartoniki. Sprawdziłem wykorzystanie pamięci w Evereście i nie wierzyłem własnym oczom. Nudziło mi się trochę to zrobiłem taki mały teścik.
Rzecz pierwsza to wykorzystanie RAM przez Windowsa, screen z Everesta:
Click to Enlarge!
Jak widać, niezbyt wiele, a jest uruchomione troche programów, takich jak antywirus, rivatuner itd.
Z 1 GB pamięci RAM wykorzystywanie jest 334 MB czyli 33%, wolnych jest 689 MB. 689?! ArmA powinna się lagować? Nie. Z początku działa cudnie, ale to tylko na początku, dalej nie jest już tak różowo.
Click to Enlarge!
O to ArmA po uruchomieniu. Wykorzystanie pamięci pokarze później. Teraz procedura testowa
, bardziej pseudo procedura, ale jest. W edytorze ustawiłem kilka jednostek widocznych na screenie. Wchodzę do gry, klikam "Podgląd" i wychodze "Przerwij" i tak w kółko ze 20-30 razy. Jeżeli ktoś tworzy misje to też tak robi i po pewnym czasie widzimy takie coś.
Click to Enlarge!
10 Klików później i bieganiu do okoła czołgu, ArmA zaczyna wyglądać tak:
Click to Enlarge!
Kartoniki prawda? A tekstury? Jak obraz na papierze rozmoczony w wodzie, FPS 12-16 w porywach ~18, kiedy na początku było 20-25 ~28. Dość duża różnica. Teraz czas zajżeć do Everesta...
Click to Enlarge!
Wykorzystanie pamięci:
953 MB! Całe 93%!
Dlaczego tak jest? Powiedziane to było kilka postów wcześniej, ale można przypomnieć. Za pierwszym razem ArmA tak jak powinno być ładuje tekstury i inne informacje o terenie do pamięci RAM i wszystko jest wporządku. Kiedy zaczynamy intensywnie wczytywać tą samą misje, np. w edytorze do sprawdzenia lub podczas kampani, albo nieudanej misji kiedy musimy zacząć od początku, ArmA za KAżDYM razem wczytuje do pamięci te same tekstury i informacje nie usuwająć poprzednich, po dłuższym czasie pamięć komputera zaczyna być "zawalona" stertą tych samych plików i po prostu się zapycha. ArmA zamiast wykorzystać wczytane już pliki to ładuje je jeszcze raz i jeszcze i znowu, kiedy braknie RAM, zaczyna być wykorzystywana pamięć wirtualna, aż do oczywistego zgonu komputera w postaci reseta lub CTD. Ale po ponownym uruchomieniu gry, wszystko wraca do normy. ArmA znów wygląda tak jak ma wyglądać czyli:
Click to Enlarge!
Przy wykorzystaniu pamięci, które pozwala na dość komfortową grę:
Click to Enlarge!
Tak więc nie tylko masa tych samych i nie potrzebnych plików zwalnia ArmA, ale też ciągłe "zapychanie, dopychanie i upychanie" tych plików w pamięci. Tak jak w szafie z rupieciami w której nie ma miejsca na większą ilość. Co zrobić? ArmA twierdzi, że upchnąć nogą i będzie miejsce
. To też potęguję się w lasach, kiedy do pamięci musi zostać wczytanie dość dużo tekstur, który być może są powielone i nie potrzebne, a to daje znany już każdemo LAG. Teraz patrząc w przyszłość lub przeszłość i myśląć co by było gdyby BiS tego nie zaniedbał lub co będzie kiedy zostanie to poprawione w patchu, ArmA byłoby / będzie piękną grą!
Jeżeli nie potrzebnych plików jest aż 300 MB! A może ich być więcej, powiedzmy ~300 - ~450 MB... jeżeli by ich nie było to zobaczcie ile pamięci mamy w zapasie, ponadto gdyby ArmA "czyściła" pamięć ze zbędnych plików lub wykorzystywała te same to użycie pamięci byłoby w granicach ~620 MB, czyli sam bufor systemu + gra. Mamy całe 400 MB wolnej pamięci, która może być wykorzystana...
Możliwe, że ten test nie był potrzebny, ale teraz jest żelazny dowód na "rupieciarstwo" Army.
Teraz możemy gnębić BiS.
[Sejtan] ¦wietny test Radziu
User of this number is currently dead. Resurrection in 5 minutes, please wait.