No i tak... Ściągnąłem wszystkie addony z ostatniego postu Slackera. I zagrałem...
Na początku powitał mnie overview. Króciutki tekścik (nic ponad to, co można przeczytać w tym temacie i readme) i brak obrazka. No nic. Odpaliłem. Misja nie zgłaszała już żadnych problemów.
Briefing
Prawie tak rozbudowany, jak overview. Trzy zdania w planie, dwa zdania w notatkach. Mało. Zdecydowanie za mało. Wiem, że niektórzy wolą po prostu dobrą rozgrywkę, ale ja chciałbym także odpowiedniego wprowadzenia i przynajmniej znośnej fabuły. Tego jednak tu nie uświadczymy.
W tym momencie rzuca się w oczy... brak polfontów. Nie tylko w briefingu ich zresztą nie ma, muszę dodać. Kurde, pisałem na forum w dwóch miejscach, jak je odblokować - warto by skorzystać
.
Cel nr. 1
No i jedzemy łazikiem wykonać zadanie. Niestety - latająca w powietrzu trawa i obiekty oraz niematerialne budynki zdecydowanie psują wrażenia wizualne. Innymi słowy, wyspa jest cholernie niedopracowana i skutecznie to przeszkadza w czerpaniu przyjemności z gry. Misja ma parę speechy. Myślę, że nie byłoby problemu z dodaniem jakiejś konwersacji podczas jazdy. Brakuje także muzyki - Slacker7 nie umieścił nawet jednego sampla
. Szkoda. Na plus muszę zaliczyć dużą liczbę FPS-ów na moim starym złomie. W samym mieście znajduje się tylko kilku cywili (jak po skażeniu biologicznym) i kilka pojazdów. Muszę przyznać, że powolny patrol w oczekiwaniu na atak nawet ciekawie wyszedł. Jedynym mankamentem było to, że zauważyłem wrogów, zanim aktywował się trigger z wołaniami gracza o wsparcie.
Cel nr. 2
Odeprzeć atak. Spokojny patrol, spokojne miasteczko i nagle bum! Atak. Cała sytuacja skojarzyła mi się od razu z 9. Kompanią. Zespół 5 żołnierzy WP vs. ZASTĘPY Talibów. Zaatakowali z jednej strony i wybili mi pół oddziału. Kiedy wydawało mi się, że ich powstrzymałem, spojrzałem w lewo... Tak na oko szło nas z 30 wrogich żołnierzy. Szybko pożegnało się z życiem dwóch moich ostatnich podwładnych. Wsparcie (2 Honkery) pewnie jedzie prosto z jakiejś bazy w Polsce, bo ani widu, ani słychu tych pojazdów (w ogóle nie przyjechały).
Talibowie atakują w ten sposób, że chowając się przed jedną grupą, jesteśmy wystawieni na ostrzał tej drugiej. Gdyby nie to, że pierwszy oddział wroga jest malutki (w porównaniu z drugim), misja byłaby chyba niegrywalna. Swoją drogą, nie wiem, jak są oni w stanie strzelać celnie z takiej odległości ze swojego AK-47. Ale cóż, w końcu to ArmA...
Obrona miasta szybko zamieniła się w kampienie za jednym z budynków i strzelanie do wylatujących zza niego Talibów. Kiedy próbowałem przebiec pod osłoną wielkiej świątynii, odkryłem, że AI widzi, i co gorsza, strzela przez ten budynek. Padłem martwy zanim zdołałem nawet zawrócić. Podobnych sytuacji jest naprawdę sporo i przez to misja traci na wykonaniu, mimo że takie bugi to nie wina Slackera, tylko twórcy wyspy.
W końcu, kiedy spostrzegłem, że żywych Talibów nagle zaczyna być dużo mniej niż martwych, a skrzyżowanie, na którym się broniłem wyścielał dywan z ich ciał, odzyskałem nadzieję. Kiepsko trochę, że misja zakończyła się zanim jeszcze ostatni Talib, którego zabiłem, zdążył upaść na ziemię. Przydałyby się jakieś komunikaty kończące (chociażby zwykłe "Uff... udało się nam.").
Podsumowanie
Plusy
Nie ma już błędów o braku addonów
W sumie, z powodu ubogiej konstrukcji misji, nie ma w niej raczej żadych błędów (oprócz tych nieszczęsnych Honkerów)
Istnienie speechy
Walka jest wymagająca...
Minusy
... i cholernie denerwująca
Karygodny brak polfontów
Całkowita absencja jakiejkolwiek muzyki (chociażby oryginalnej z ArmA)
Brak intra i outra
BARDZO ubogie briefing i overview
Fabularna nędza
Błędy na mapie użytej w misji (pisałem wcześniej, jakie)
Wsparcie, którego nie ma
Amunicja do Beryla szybko się kończy, a AK-47 jest zupełnie nieprzydatne
Miasto jest wyludnione, a ci mieszkańcy, którzy już tam są, nie kiwną nawet palcem podczas ataku (stoją jak słupy - warto by dać ich więcej i jakiś skrypt ucieczki)
Zakończenie następuje zbyt szybko
Wiem, że to Twoja pierwsza misja, i że "Nie jest to żadna profesjonalka", ale mimo wszystko oceniam ją według pewnych standardów. Końcowa ocena to...
3/10
Jeśli popracujesz nad misją, dołożysz cutscenki, muzykę i inne ważne rzeczy, których nie ma oraz poprawisz bugi, wtedy może to być całkiem niezła misja
.
Powodzenia.