Teraz jest Cz 28 mar, 2024 11:32


Ironsighty, odległości i przybliżenie

Archiwum działów sekcji Armed Assault
  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Avatar użytkownika

Kireta

Porucznik

Porucznik

  • Posty: 384
  • Dołączył(a): Pn 18 gru, 2006 01:33

Ironsighty, odległości i przybliżenie

PostWt 24 mar, 2009 02:52

Naszło mnie to jakiś czas temu w czasie gry w ArmA. Jak powszechnie wiadomo, obecna wersja ArmA(1.14 nie licząc bet)pozwala na celowanie bez przybliżania obrazu. I git, fajnie, ciężej coś ustrzelić, ale chociaż realistycznej. Tylko, niedawno grałem w CoD4 z jakimś tam modem na realność. Jedną z funkcji było usunięcie zoom-u. Trochę zdziwiony odkryłem, że moje strzały nie straciły nic na celności, a ze względu na brak dezorientującego przybliżania stały się dużo szybsze. Pierwsze co mi przyszło do głowy, to że odległości są bardzo małe. Ale to nie było to. Jakoś mi się skojarzyło, że przecież w woju, skacowany, a nawet pijany z tych śmiesznych 200m praktycznie zawsze trafiałem (o ile byłem w stanie go znaleźć na przedpolu, oczy mam słabiutkie). Więc jeśli tak dobrze mi szło, w zdecydowanie niesprzyjających warunkach, to właściwie dlaczego kiedy korzystam z AK-74 w ArmA, AI chrupie mnie bez popity?

Po tym przydługim wstępie przejdźmy do konkretów.
Oto kałach. śliczny AKM z P_85 w rękach żołnierza LWP konkretniej. Oto co widzimy jeśli celujemy bez zoomu:
Obrazek
Fakt, zoomu nie ma, realizm osiągnięty, tylko, że przez ten celownik już teraz ledwo co widać, a jak w tle jest zielsko, krzaki, i do tego próbujemy śledzić ruchomy cel to już naprawdę ciężko nie "zgubić" celownika w czasie mierzenia. Nie dlatego, że odległości duże, ale dlatego, że przyrządy są tak małe, że ledwo czytelne.
Więc przybliżamy:
Obrazek
Hmm, teraz mamy wyraźną muszkę i szczerbinkę (aż się prosi o głębię pola), tylko mamy bardzo nierealistyczny zoom. Tylko, że teraz przyrządy wyglądają mniej więcej tak, jak je widziałem w czasie prawdziwego strzelania. WTF?

Odpowiedź jest zaskakująco prosta.
Popatrzcie na ten screen:
Obrazek
Niebieska kreska oznacza w jakim puncie długości broni znajdują się oczy naszego wojaka. Faktycznie broń znajdowałaby się trochę wyżej a łeb niżej, ale nie ma to dużego znaczenia w naszym zagadnieniu.
Żółta oznacza długość, na której owe oczy powinny się znajdować (niewielkie znaczenie, to akurat wynika z charakteru armowych modeli, ale należało wspomnieć)
Czerwonakreska natomiast oznacza długość, na której w ArmA faktycznie znajduje się punkt widzenia przy celowaniu z broni .
A teraz najoczywistsze :twisted:
Obrazek
ZielonyFaktyczny punkt, z którego mierzy gracz, jakieś 30-50cm od szyby monitora.

Wychodzi na to, że celowniki naszych broni są czytelne. Po prostu w wyniku niedopracowania developera patrzymy na nie z trzy-cztery razy większej odległości niż je zaprojektowano. Efekt wybiórczego realizmu... ech...

Dziękuję za uwagę, i przepraszam wszystkich tych, dla których mój wywód to banał i oczywistość.

Jako epilog, mam pytanie co do BISowskiego AK-74 i wszystkich broni, które oparto na jego modelu:
Obrazek
Ta "dziura" w celowniku to błąd modelu, czy też Rosjanie faktycznie tak strzelają? Nastaw na S-kę i poprawka przez podniesienie szczerbinki zamiast przez mierzenie pod cel?
Offline
Avatar użytkownika

Kireta

Porucznik

Porucznik

  • Posty: 384
  • Dołączył(a): Pn 18 gru, 2006 01:33

PostŚr 25 mar, 2009 11:14

Chodziło mi jedynie o pokazanie dlaczego realistyczny zoom daje nierealistyczny celownik.
Jeśli chodzi o zoom, to nie wiem czy jest sens z tym grzebać, bo tworzenie zbyt wielu standardów mści się kiedy uruchamia się addony różnych autorów.
Prawda, screeny robiłem na starym kompie, nie chciało mi się wtedy wejść na nowy (wielu rzeczy się nie chce w środku nocy ;-) ).
True, jeśli ustawić by punkt oka w realnym miejscu, celownik byłby tak duży jak BISowskie celowniki od M16 czy M60 pod OFP. Bodajże sjb robiło też takie, ale potem zmienili z powodu marudzenia fanów.
Konieczny jest balans realizmu i grywalności. No chyba, że ktoś będzie robił wgl for ArmA, pod szyldem "When realism matters", ale do tego już chyba nie dojdzie.
Vilas napisał(a):z tego co pamiętam (a to pare lat) w OFP zoom globalny był koło 0.42 a zoom broni z celownikiem nie optycznym chyba był 0.33

Z tym bardzo różnie było, 0.24, 0.33, 0.35, 0.28, co patch zmieniali ustawienia. Tylko bronie wprowadzone z Resistance miały zawsze 0.28.
Vilas napisał(a):oba Sahrani to tak naprawde 1.5 wyspy OFP, tylko zoom oszukuje ;)
jakbym dał każdej broni 0.35 to byś zobaczył jak maleje Arma

Oj tak, pamiętam jak odpaliłem Nogove w ArmA, po krótkiej zabawie w edytorze stwierdziłem, że Nogova jest wielka jak XBOX, aż początkowo sądziłem, że "urosła' w wyniku konwersji. Notabene stwierdziłem też, że Sahrani może i bardzo ładna, ale jako mapa to tworzenia misji to przy wyspach CWC się chowa.
Offline
Avatar użytkownika

Kireta

Porucznik

Porucznik

  • Posty: 384
  • Dołączył(a): Pn 18 gru, 2006 01:33

PostŚr 25 mar, 2009 14:38

Vilas napisał(a):też jak odpaliłem Nogove to mi szczena opadła co sie dzieje, co ja krasnoludek, ale po podchodzeniu do poszczególnych obiektów stwierdzałem że to jednak zoom oszukał

Tu wspomnę, że swego czasu zmodyfikowałem swoją flaszkę żeby bronie wyposażone w celowniki mechaniczne i kolimatory nie dawały zoomu w ogóle (zoom ~0.7), efekt był nawet fajny, ale bez gruntownego rozgrzebania zasięgów, AI dispersion etc. praktycznie niegrywalna (bo dla AI w ofp zasięg ognia = zasięg 100% killa za 2-3 strzałem, tak zresztą jak w ArmA 1.00, pod tym względem wojacy z obecnej wersji są dużo bardziej elastyczni).
Vilas napisał(a):ważny jest i zoom i postrzeganie przez AI i zasięg realny do możliwości grania na danym zoomie bo nie da się celować gdy przeciwnik jest duuuużo mniejszy niż muszka karabinu a przy zoomie Army i odległości rzędu 400 metrów to już czasem problem (monitor 19 cali) jak i w realu duży problem

w realu trafienie wroga już na 300 metrach to nie jest takie łatwe, bo najpierw trzeba go dostrzec ;-) . Stojący/klęczący to jeszcze, ale jeśli leży sobie w trawie, można najwyżej zgadywać po dymie wystrzału...
Dlatego właśnie uważam, że w ArmA 2 zwykłe bronie powinny nie mieć zoom-u, bo
1. Świat na pewno będzie "skompresowany" jak w OFP i ArmA i
2. To prowadzi do bardzo nierealistycznych odległości przy strzelaniu.
Poza tym ostudzi to zapał różnych Armchair Commando, którzy uważają, że walka na 500-700m przy użyciu M16A2 i AK-74 jest realistyczna
A tak btw, wczoraj wrzucone na youtuba
http://www.youtube.com/watch?v=jcKmuv5GHr8
Bez zoom-u też da się grać. 1024x768 monitor 17". Both enemy and friendly skill 0.8, Szkoda tylko że AI zamiast jakoś sensownie się zbliżać odstawia zerg rush, ale co tam.

Powrót do Armed Assault

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości

cron