Teraz jest Wt 17 lip, 2018 13:15


Kamuflaż a AI

Ogólna dyskusja na temat kolejnej produkcji studia Bohemia Interactive.
  • Autor
  • Wiadomość
Offline

schronex

Cywil

Cywil

  • Posty: 6
  • Dołączył(a): So 11 lis, 2017 14:14

Kamuflaż a AI

PostSo 11 lis, 2017 14:25

Witam,
Mam pytanie. Czy jak gracz ma na sobie kamuflaż adekwatny do terenu to to działa na AI? Bo na żywego gracza to wiadomo, ale czy komputer też na to reaguje czy możemy mieć na pustyni kamuflaż leśny i taki sam efekt jak byśmy mieli kamuflaż pustynny? To samo czy jeśli mamy noc i mamy ciemne ubranie to coś to daje?
Offline
Avatar użytkownika

Jon

Generał

Generał

  • Posty: 10710
  • Dołączył(a): Wt 20 lip, 2004 00:43
  • Lokalizacja: Kraków

Re: Kamuflaż a AI

PostPn 13 lis, 2017 10:55

Z tego co mi wiadomo to nie. Niestety.

MGS V (i MGS 3) ma to fajnie zrobione.
http://www.pajacyk.pl

“Politics is supposed to be the second oldest profession. I have come to realize that it bears a very close resemblance to the first.”
~ Ronald Reagan
Offline

schronex

Cywil

Cywil

  • Posty: 6
  • Dołączył(a): So 11 lis, 2017 14:14

Re: Kamuflaż a AI

PostŚr 15 lis, 2017 00:37

Kurcze szkoda :( , bo tworzenie scenariuszy super stealth przeciwko AI traci sens, a w związku z tym dobieranie mundurów dla naszego zespołu też, chyba że po prostu tak o dla siebie. Również przekradanie się między AI nie ma sensu, ponieważ orientuje (nieważne jak szybko idziemy, kucamy itp.) się jeśli jesteśmy jakieś 2 metry za nim i jest zaalarmowany i zaczyna się rozglądać. Zostaje tylko normalna walka ale w małej skali, bo raczej nie jest za dobra optymalizacja tej gry. :(
Offline
Avatar użytkownika

Jon

Generał

Generał

  • Posty: 10710
  • Dołączył(a): Wt 20 lip, 2004 00:43
  • Lokalizacja: Kraków

Re: Kamuflaż a AI

PostŚr 15 lis, 2017 15:34

schronex napisał(a):Kurcze szkoda :( , bo tworzenie scenariuszy super stealth przeciwko AI traci sens, a w związku z tym dobieranie mundurów dla naszego zespołu też, chyba że po prostu tak o dla siebie. Również przekradanie się między AI nie ma sensu, ponieważ orientuje (nieważne jak szybko idziemy, kucamy itp.) się jeśli jesteśmy jakieś 2 metry za nim i jest zaalarmowany i zaczyna się rozglądać. Zostaje tylko normalna walka ale w małej skali, bo raczej nie jest za dobra optymalizacja tej gry. :(
Bzdura, optymalizacja w A3 jest obecnie świetna i najlepsza w historii serii.

Niestety, do "stealth" A3 nadaje się średnio - to czego szukasz to raczej MGS V.

Co nie zmienia faktu, że przy użyciu paru dobrych skryptów, praktyk i addonów (kwestia działających tłumików i amunicji subsonicznej) stealth powinno być i wykonalne i w miarę satysfakcjonujące. Btw, w realnych warunkach podejście kogoś niezauważenie by móc zatłuc go nożem jest szalenie trudne, bo właśnie promień 2 m to dystans w jaki "wyczujesz", że ktoś za Tobą stoi, chyba że masz baaaaardzo zaniżoną percepcję i czujność. Z odległości 3 metrów się zazwyczaj po prostu szarżuje, przy czym walka wręcz to ostateczność - tłumiki po coś wymyślono. Co do wykrywalności, to niektóre role i stroje mają mniejszą niż zwykłe mundury. Jednostki "Zwiadu" (Recon) mają z tego co mi wiadomo zawsze mniejszą wykrywalność przez AI, najmniejszą zaś mają snajperzy, zwłaszcza ubrani w ghillie suit.

Jest to z tego co mi wiadomo jedyny mundur \ rodzaj munduru, który oferuje mniejszą wykrywalność.

Dobór mundurów jak wiele rzeczy w grach (i także Armie) ma charakter "symulacyjny" - to znaczy symulujesz sobie sam i nie ubierasz się jak debil w świecące pustynne łachy do lasu.

http://www.pajacyk.pl

“Politics is supposed to be the second oldest profession. I have come to realize that it bears a very close resemblance to the first.”
~ Ronald Reagan
Offline

schronex

Cywil

Cywil

  • Posty: 6
  • Dołączył(a): So 11 lis, 2017 14:14

Re: Kamuflaż a AI

PostCz 16 lis, 2017 17:14

Bzdura, optymalizacja w A3 jest obecnie świetna i najlepsza w historii serii.

świetna? To bardzo ciekawe, bo wiele osób narzeka, że optymalizacja jest kiepska. Sam zauważyłem, że coś jest z nią nie tak. Jednak jeśli mówimy o porównaniu do Army 2 to oczywiście jest lepsza, ale mi nie chodzi o optymalizację w porównaniu do serii.
Btw, w realnych warunkach podejście kogoś niezauważenie by móc zatłuc go nożem jest szalenie trudne, bo właśnie promień 2 m to dystans w jaki "wyczujesz", że ktoś za Tobą stoi, chyba że masz baaaaardzo zaniżoną percepcję i czujność. Z odległości 3 metrów się zazwyczaj po prostu szarżuje, przy czym walka wręcz to ostateczność - tłumiki po coś wymyślono.

Czy ja chciałem kogoś zachodzić od tyłu z nożem? Nie pisałem nic takiego chodziło mi np. o wkradnięcie się do bazy wroga, podłożenie ładunków i ucieczkę. A grając kilka misji stealth wróg magicznie orientował się o mojej obecności przechodząc obok mnie gdy ja w tym czasie leżałem za murem i nie ruszałem się. A co do tłumików to nie działają one jak w filmach czy grach udających strzelanki. I tak będzie mechanizm słychać, nawet z amunicja subsoniczną.
Co do wykrywalności, to niektóre role i stroje mają mniejszą niż zwykłe mundury. Jednostki "Zwiadu" (Recon) mają z tego co mi wiadomo zawsze mniejszą wykrywalność przez AI, najmniejszą zaś mają snajperzy, zwłaszcza ubrani w ghillie suit.

Wcześniej pisałeś:
Z tego co mi wiadomo to nie. Niestety.

A teraz, że jednak coś działa. To więc jak jest z tym w końcu? Działa coś czy nie?
Dobór mundurów jak wiele rzeczy w grach (i także Armie) ma charakter "symulacyjny" - to znaczy symulujesz sobie sam i nie ubierasz się jak debil w świecące pustynne łachy do lasu.

Wiem grałem trochę w Armę i tworzyłem parę scenariuszy i przykładam wagę do kamuflażu (zarówno munduru, broni i reszty ekwipunku) adekwatnego do terenu lub takiego żeby jak najbardziej pasował, ale napisałem ten wątek, bo z moich doświadczeń to różnie było z tym kamuflażem, raz wydawało mi się że działa, a raz nie.
Offline
Avatar użytkownika

Jon

Generał

Generał

  • Posty: 10710
  • Dołączył(a): Wt 20 lip, 2004 00:43
  • Lokalizacja: Kraków

Re: Kamuflaż a AI

PostPt 22 gru, 2017 10:48

schronex napisał(a):świetna? To bardzo ciekawe, bo wiele osób narzeka, że optymalizacja jest kiepska. Sam zauważyłem, że coś jest z nią nie tak. Jednak jeśli mówimy o porównaniu do Army 2 to oczywiście jest lepsza, ale mi nie chodzi o optymalizację w porównaniu do serii.
Buehehehehe. Misja na 30 lub 50 osób przy użyciu 300+ jednostek AI na przestrzeni 8-10 km2 kwadratowych na terenie 100-paru km2 wypełnionym w pełni zniszczalnymi obiektami, skomplikowane systemy i liczona realistyczna trajektoria i balistyka każdego pocisku z uwzględnieniem wiatru, synchronizowana fizyka każdego obiektu i pojazdu włączając w to pojazdy naziemne, śmigłowce i samoloty. 40-50 FPS na średnim kompie, któremu do High-Endu daleko. Tymczasem takie śmieszne produkcje (działające nawet na konsolach i z grafiką z 2010) jak Wildlands czy CoD: WW2 nawet nie ruszą, o Squadzie, który ma 3x większe wymagania oferując jedynie niezniszczalne otoczenie, brak wsparcia jednostek AI i walkę na max 2 czy 4 km2 przy użyciu może 2-3 pojazdów nie mówiąc. To co mówisz jest niepoważne.

Poza tym odsyłam gościu do mojego poradnika w temacie "czemu wielu ludzi bredzi nt. wydajności Army":
http://steamcommunity.com/sharedfiles/f ... 1139158267

schronex napisał(a):Czy ja chciałem kogoś zachodzić od tyłu z nożem? Nie pisałem nic takiego chodziło mi np. o wkradnięcie się do bazy wroga, podłożenie ładunków i ucieczkę. A grając kilka misji stealth wróg magicznie orientował się o mojej obecności przechodząc obok mnie gdy ja w tym czasie leżałem za murem i nie ruszałem się.
Tak działa AI, nie tylko w ArmA, chociaż nawet w realu nie-zmęczony, przeszkolony żołnierz będzie w stanie Cię wyczuć lub usłyszeć. Na to nie poradzisz i w ArmA2 poza przypadkami przegiętego skryptowania było tak samo.

schronex napisał(a):A co do tłumików to nie działają one jak w filmach czy grach udających strzelanki. I tak będzie mechanizm słychać, nawet z amunicja subsoniczną.
No i? Na otwartym terenie połowa osób pomyli to z cykaniem świerszcza, tym bardziej z paru metrów. Różnica między tym a wystrzałem jest ogromna. W pomieszczeniach podobnie - to brzmi bardziej jak przywalenie plastikowym dildo o stół ogrodowy niż wystrzał. So your point is...?

schronex napisał(a):Co do wykrywalności, to niektóre role i stroje mają mniejszą niż zwykłe mundury. Jednostki "Zwiadu" (Recon) mają z tego co mi wiadomo zawsze mniejszą wykrywalność przez AI, najmniejszą zaś mają snajperzy, zwłaszcza ubrani w ghillie suit.
schronex napisał(a):A teraz, że jednak coś działa. To więc jak jest z tym w końcu? Działa coś czy nie?
Powtarzam, bo widzę, że masz problem ze zrozumieniem: WYKRYWALNOŚĆ W GRZE ZALEŻY OD WARTOŚCI W CONFIGU PRZYPISYWANEJ JEDNOSTCE. NIE MUNDUROWI, ACZKOLWIEK TEN TEORETYCZNIE MOŻE WPROWADZIĆ SWÓJ MODYFIKATOR. JEDYNY MUNDUR KTÓRY >>CHYBA<< TO OFERUJE TO MUNDURY SNAJPERÓW TYPU GHILLIE SUIT.

Więc NIE DZIAŁA to o co pytałeś w pierwszym poście, dociera? Pisałem też, że są teoretycznie skrypty dodające realistyczniejsze, niby-działające (z naszego doświadczenia niezbyt) mechanizmy operacji stealth \ za liniami, ale jest to zawartość dodatkowa, którą samemu trzeba wpleść do misji i trzeba mieć ku temu odpowiednią wiedzę. Sama bazowa gra mechanik o jakie pytałeś (znaczenie kamuflażu vs teren, jak w MGS'ie) NIE POSIADA.

schronex napisał(a):moich doświadczeń to różnie było z tym kamuflażem, raz wydawało mi się że działa, a raz nie.
...generalnie jak wszystko w Armie.

http://www.pajacyk.pl

“Politics is supposed to be the second oldest profession. I have come to realize that it bears a very close resemblance to the first.”
~ Ronald Reagan
Offline
Avatar użytkownika

markooff

Cywil

Cywil

  • Posty: 7
  • Dołączył(a): So 01 kwi, 2017 21:55

Re: Kamuflaż a AI

PostŚr 04 lip, 2018 18:10

NO tak, kamuflaż w Armie (od samego chyba poczatku) jest potraktowany jedynie umownie. Tzn - zakładając- że nie robisz/rozgrywasz scenariuszy TvT. TAM - to nawet BAAAARDZO :) - ale masz wtedy do czynienia z normalnymi ludźmi a nie z matematycznie jednak sterowanymi i obsługiwanymi botami . Oczywiście jest wiele modów które poprawiają to "prostei niezbyt wyszukane sterowanie AI" ale większość z nich albo i wszystkie nawet - nie uwzględnia wpływu koloru w jaki jesteś odziany . (przynajmniej ja nie znalazłem takich) Tka naprawdę botom jest za jedno w czym Ty będziesz chodził - czy dopasowany do terenu czy nie . One (ich algorytmy nawet dozbrojone o specjalne mody - potrafią brać pod uwagć szereg czynników w tym sposób poruszania się i pozycję/postawę ale nie kolor/rodzaj kamuflażu)
Oczywiście tutaj dwa zastrzeżenia
1) wyjątek stanowią stroje typu ghille suit - ale oczywiście nie przez kamuflaż , ale już samo ich włożenie redukuje średnią odległość z jakiej boty reagują na ciebie. Oczywiście w zależności jeszcze od pory dnia (roku) twojej pozycji (postawy) szybkości poruszania się ....ale różnice są widoczne. Nawet gołym okiem.

2) Istnieje jeszcze coś takiego jak ślad termiczny - pozostawiany przez jednostkę - w zależności od noszonego przez nią stroju . Widać go bardzo wyraźnie na różnych systemach (np kamerach thermo w trybach WHOT czy BHOT dronów ,systemów namierzania itp) I tutaj również ghille suit okazuje się być bardzo pomocny - redukuje znacznie ślad termiczny ubranego w niego człowieka (podobnie jak w rzeczywistości) . Ale również redukują go inne przedmioty (np. rosliność czy ....woda :) ) Ta k, to prawda, mamy (moja Grupa) w tym sporo doświadczeń - właśnie w ukrywaniu różnych "Rzeczy" w najrozmaitsze sposoby .... [konkretny przykład jeden z wielu - znalazł się nawet w naszym podręczniku do topografii ,terenoznawstwa i zwiadu w Armie pod koniec rozdziału III http://pgm.armaonline.pl/forum/viewtopi ... =780#p4162 //przykłady kamuflażu optycznego i w termowizji ... ] [that was some sort of nasty addvertisment :) ]

Ale czy to przeszkadza tak bardzo ? Zastanówmy się trochę - czy na przykładzie pojedynku 1 FT ("ludzki") va 1-2 FT ("bocie") naprawdę należy ignorować efekty wizualne - czyli swoiste "dopieszczenie zmysłu estetyki " ? I czy to tak wiele zmienia ?
Nie sądzę, w rzeczy samej - w Armie III (nawet z dodatkami spec modów typu ASR AI itp ) nadal istnieje tyle /znaczna ilośc losowości dla AI botów- że możemy odrobinę popuścić sobie wodze fantazji i przekraczając z kolejnego trupa zastrzelonego pół minuty wcześniej pomyśleć "tak to na pewno mój doskonały kamuflaż oraz profesjonalny styl poruszania się " .... :) :D
To zawsze zrobić nam wolno.

a poza tym jeśli będziemy się przyzwyczajali do noszenia poprawnych kamuflaży (zgodnych też z duchem epoki i formacji która odtwarzamy ) to potem przy spotkaniu TvT z innym klanem /zespołem - na pewno na tym nie stracimy :)

Pozdrawiam

Powrót do [ArmA III] Ogólna dyskusja

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron