Teraz jest N 13 lip, 2025 20:10


Realistyczna komunikacja w grze

Rozmowy na temat wszelkich addonów do ArmA II oraz Operation Arrowhead.
  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Avatar użytkownika

Jaromaz

Major

Major

  • Posty: 565
  • Dołączył(a): Cz 21 sty, 2010 23:12
  • Lokalizacja: Warszawa

PostŚr 03 mar, 2010 14:50

Rafalski - ludzie są różni (i całe szczęście) i zamiast ciągle zmniejszać ich liczbę na serwerze wolałbym zwyczajnie WYŁĄCZYĆ im możliwość korzystania z takich "skrótów" (co jeszcze doda REALIZMU rozgrywce - i przy okazji uniknie się ZBĘDNYCH dyskusji "jak to źle się ktoś zachował") ...
może jednak są jakieś konkretne argumenty za pozostawieniem czatu i/lub VOIPa?
Obrazek
Offline
Avatar użytkownika

Darek

Porucznik

Porucznik

  • Posty: 417
  • Dołączył(a): Pt 22 sty, 2010 00:28

PostŚr 03 mar, 2010 16:43

Voip niech zostanie.
Offline

MaXyM

Kapral

Kapral

  • Posty: 85
  • Dołączył(a): Pt 22 sty, 2010 00:10
  • Lokalizacja: Praha/CZ

PostŚr 03 mar, 2010 16:43

mam mieszane odczucia a nie wiem jakie sa mozliwosci wylaczenia czata.

Z jednej strony wyeliminuje to niepotrzebne dyskusje i zmusi do bezwzglednego korzystania z TS.

Z drugiej strony chat moze byc pomocny
1. organizatorowi rozgrywki/dowodzacemu - ktory moze w ten sposob upomniec kogos (np. o zlej jakosci radia) nie zagluszajac innych
2. Zmarlym umozliwi komunikacje miedzy soba.

Akurat nie widze nic zlego w banowaniu tych co nie potrafia sie dostosowac do zasad (tu: do uzywajacych czata mimo ze to zabronione). A jesli umawiamy sie ze w przypadku braku zasiegu radia/directa trzeba sie przespacerowac... to trudno. Tak byloby w realu.

Co do roznic miedzy normal/yelling. Osoby w pojezdzie mowiace 'normalnie' nie sa slyszalne na zewnatrz. 'Krzyczace' sa slyszalne.


Darek napisał(a):Voip niech zostanie.

Moze zostac. Ale i tak go uzywac nie bedziemy wiec ktos nie uzywajacy A2T nie dogada sie.
Offline
Avatar użytkownika

Darek

Porucznik

Porucznik

  • Posty: 417
  • Dołączył(a): Pt 22 sty, 2010 00:28

PostŚr 03 mar, 2010 16:49

Tez tak mysle zeby został.Uzywać go raczej nie bedziemy.
Ostatnio edytowano Śr 03 mar, 2010 17:53 przez Darek, łącznie edytowano 1 raz
Offline
Avatar użytkownika

Rafalsky

Major

Major

  • Posty: 748
  • Dołączył(a): Cz 21 sty, 2010 23:27
  • Lokalizacja: Londyn

PostŚr 03 mar, 2010 17:08

Jaromaz napisał(a):moze jednak są jakieś konkretne argumenty za pozostawieniem czatu i/lub VOIPa?
w czasie misji chce miec mozliwosc szybkiej komunikacji z kazdym w sprawach technicznych.

Jaromaz napisał(a):zamiast ciągle zmniejszać ich liczbę na serwerze wolałbym zwyczajnie WYŁĄCZYĆ im możliwość korzystania z takich "skrótów"

super, pojde nawet dalej: nie dawac broni to nikt na pewno nie bedzie strzelal do swoich. Albo nie wydawac rozkazow to nikt nie bedzie zbanowany za niesuordynacje :)
- "Nigdy nie mów ludziom, jak mają wykonywać swe zadania. Powiedz im tylko, co mają robić, a będziesz zdziwiony ich pomysłowością."
Offline
Avatar użytkownika

Jaromaz

Major

Major

  • Posty: 565
  • Dołączył(a): Cz 21 sty, 2010 23:12
  • Lokalizacja: Warszawa

PostŚr 03 mar, 2010 18:08

Rafalski - to nie sa zbyt adekwatne przyklady - ale ok to niech zostanie ale z wyraznym zaznaznaczeniem ze tylko dla kwestii technicznych - surowy zakaz uzywania w innych przypadkach
Obrazek
Offline
Avatar użytkownika

Rafalsky

Major

Major

  • Posty: 748
  • Dołączył(a): Cz 21 sty, 2010 23:27
  • Lokalizacja: Londyn

PostŚr 03 mar, 2010 18:15

Jaromaz napisał(a): tylko dla kwestii technicznych - surowy zakaz uzywania w innych przypadkach
100% ZA :spoko: !
- "Nigdy nie mów ludziom, jak mają wykonywać swe zadania. Powiedz im tylko, co mają robić, a będziesz zdziwiony ich pomysłowością."
Offline
Avatar użytkownika

Rafalsky

Major

Major

  • Posty: 748
  • Dołączył(a): Cz 21 sty, 2010 23:27
  • Lokalizacja: Londyn

PostCz 04 mar, 2010 19:30

Taka kwestia.

Po odpaleniu TS'a z pluginem -> uzycie procesora 50%, reload all i uzycie procesora spada do 1%.
- "Nigdy nie mów ludziom, jak mają wykonywać swe zadania. Powiedz im tylko, co mają robić, a będziesz zdziwiony ich pomysłowością."
Offline

MaXyM

Kapral

Kapral

  • Posty: 85
  • Dołączył(a): Pt 22 sty, 2010 00:10
  • Lokalizacja: Praha/CZ

PostCz 04 mar, 2010 20:08

potwierdzam. Co ciekawe przed reloadem obciaza wszystkie 'jajka' procesora. Mam 4jajowca a sumaryczne obciazenie dla procesu TS3 to 25%. Po reloadzie spada na 0-1%
Offline
Avatar użytkownika

Jaromaz

Major

Major

  • Posty: 565
  • Dołączył(a): Cz 21 sty, 2010 23:12
  • Lokalizacja: Warszawa

PostPt 05 mar, 2010 00:23

Po odpaleniu TS'a z pluginem -> uzycie procesora 50%, reload all i uzycie procesora spada do 1%

No przeciez dlatego od poczatku dajemy "reload all" :) na szczescie w wersji 004 bedzie to rozwiazane:

"I'm working on a new plugin version. No more loops, using events now... so the plugin respond faster and use less cpu time."

Obecnie jezeli zrobi sie w kolejnosci TS3->RELOAD PLUGINS->START ARMY problem zajetosci procesora nie istnieje (aczkolwiek wykonanie tego jest lekko upierliwe :) ... ale znowu te nastepne kilka godzin gry w doskonalej jakosci dzwieku+emulacji radia rekompensuje te kilka sekund poczatkowego wysilku :) )
Obrazek
Offline

MaXyM

Kapral

Kapral

  • Posty: 85
  • Dołączył(a): Pt 22 sty, 2010 00:10
  • Lokalizacja: Praha/CZ

A2T - jak zainstalować i skonfigurować mod TS3 w A2

PostPt 05 mar, 2010 15:28

Miało być krótko a wyszedł długi referat :)


Poniższy opis dotyczy wersji 003 modu
Jednak zanim przejdę do opisu instalacji i konfiguracji, nakreślę na jakiej zasadzie mod działa i jakie oferuje możliwości. Proponuje przeczytać ponieważ może to wpływać też na decyzje co do konfiguracji.



Opis

Mod Arma2TS oferuje funkcję bezpośredniej rozmowy oraz 2 wielozakresowe radia: krótkiego i dalekiego zasięgu.
Mowa bezpośrednia działa od razu po uruchomieniu gry i odtwarza głosy osób znajdujących się w okolicy nas z uwzględnieniem kierunkowości głosu (przestrzeń 3D). Oznacza to, że o ile posiadamy system audio z dźwiękiem dookólnym, będziemy słyszeć naszego rozmówce z kierunku z jakiego mówi oraz z głośnością odpowiadającą jego odległości do nas.
Funkcja mowy bezpośredniej nie jest aktywowana dodatkowym klawiszem – po prostu jest.
Pozostaje tylko aktywować przesyłanie głosu w TeamSpeaku, jeśli ktoś aktywacji ręcznej używa (do tego jeszcze wrócimy).


Radio krótkiego zasięgu (dalej SSR - Short Range Radio) i radio dalekiego zasięgu (dalej LRR – Long Range Radio) to wielozakresowe radia z możliwością zdefiniowania sobie do 5 częstotliwości i przełączania się miedzy nimi. W obu przypadkach zasada działania jest taka sama:
- radio musi być włączone
- nasłuchujemy i nadajemy tylko na częstotliwości jaką mamy zdefiniowaną i wybraną (5 presetow do zdefiniowania)
- mówi jeden – słuchają inni – nie ma możliwości mówienia przez wiele osób na raz
- do aktywacji radia (odpowiednik przycisku w walkie-talkie) służy kontekstowe menu pod rolką lub predefiniowane klawisze akcji (patrz obrazki poniżej). Niestety przycisk jest bistabilny. Jedno naciśniecie włącza radio – kolejne wyłącza. Należy tez pamiętać że ww. Przycisk nie aktywuje wysyłania przez TS3!!! Aby przekazać wiadomość radiem, należy włączyć wysyłanie w radiu (Broadcasting) i dodatkowo zagwarantować wysyłanie przez TS. Stąd dość kłopotliwe staje się używanie przycisku Push-To-Talk w TS3. Optymalnym rozwiązaniem jest korzystanie z aktywacji głosem.

Jaka jest więc różnica między SSR a LSR? Znacząca :razz:
SSR to odpowiednik walkie-talkie, w którą wyposażony jest każdy żołnierz. Minusem tego radia jest krótki zasięg. W aktualnej wersji moda jest to 500m. W przyszłej ma być wydłużony do 750m.
LLR ma właściwie nieograniczony zasięg. Jednak aby z niego korzystać należy być wyposażonym w takie urządzenie. W radia dalekiego zasięgu są wyposażone prawie wszystkie pojazdy. Nie maja ich quady, rowery, cywilne auta. Natomiast w LLR jest wyposażony RTO (Radio-Telephone Operator), który nosi to radio na plecach. W przypadku pojazdów, aby skorzystać z LRR należy do auta wsiąść. Jeśli mamy w okolicy RTO, wystarczy stanąc za nim aby opcje dostępu do LRR się aktywowały. Sam RTO także może z radia korzystać ale jego rola powinna się ograniczyć tylko do przekazania informacji swojemu dowódcy, że ktoś chce z nim mówić.



Wymagania

Mod wymaga
1. gry Arma2
2. TeamSpeak3
3. Modów ACE2 i CBA - bez tych modów A2T też będzie działać, nie będzie jednak dostępne radio dalekiego zasięgu (LRR).
4. Mikrofon - poprawnie podłączony, poprawnie nastawiony w systemie (głośność nagrywania). Obowiązkowo wyłączony podsłuch tego co się mówi



Instalacja

1. Ściągnąć paczkę z NASZEGO repozytorium do którego Link znajduje sie w watku Technikalia
Uwaga! Ta wersja jest wymagana ze względu na zawarte w niej podpisy bisign.
2. Jest to paczka 7zip. Należy ja rozpakować za pomocą programu 7z ew posłużyć się innymi narzędziami jak TotalCommander wyposażony we wtyczkę 7z
3. wewnątrz archiwum znajduje się wiele plików zorganizowanych w podkatalogi. Interesują nas następujące:
- @a2t z katalogu Arma2 przegrywamy w całości do głównego katalogu naszej Army2
- zawartość katalogu TeamSpeak wgrywamy do katalogu plugins/ znajdującego się w katalogu instalacyjnym programu TeamSpeak3. W trakcie tej operacji wybieramy odpowiedni dla naszego systemu plik .dll. Np. arma2ts_64.dll jest dedykowana systemom 64-bitowym



Uruchomienie.

Najważniejsza czynnością jest aktywacja pluginu. Po uruchomieniu TS3 należy wejść do menu Settings/Plugins, zaznaczyć plugin ‘Arma 2 Plugin’.

Tu też znajduje się przycisk „Reaload All”. Ten przycisk należy użyć ZAWSZE po uruchomieniu TS3.

W Armie2 należy wykonać standardową dla modów czynność: dodać nazwę moda do ścieżki modów w skrócie uruchamiającym gre. W naszym przypadku będzie to np. -mod=@a2t;......
Inne kroki nie są wymagane.



Konfiguracja Arma2

Konfiguracja sprowadza się do ustawienia 3 klawiszy.
1. W menu Arma2 wybieramy: Opcje/Sterowanie/. Z rozwijanego menu wybieramy Własne sterowanie
2. Pierwsze 3 czynności są wykorzystywane przez mod A2T, kolejno: aktywacja Long Range Radio, aktywacja Short Range Radio, przełączaniem miedzy 3ma poziomami głośności naszego głosu (nie głosu innych!)
3. Usuwamy z pierwszych trzech czynności wpisane tam klawisze (kolidują z poruszaniem się), równocześnie wprowadzając 3 nowe klawisze.
Każdy może sobie wybrać dowolne klawisze których w grze nie używa. Sugerowanymi są klawisze / (slash) * (gwiazdka) oraz – (minus) na klawiaturze numerycznej. A wiec przypisujemy slash do czynności 1, gwiazdkę do drugiej i minus do trzeciej.
4. od tej pory slashem aktywujemy LLR, gwiazdka SLR a minusem przełączamy głośność naszej mowy



Konfiguracja mikrofonu

Z własnego doświadczenia wiem, że warto włączyć opcję wycinania szumów jeśli taka istnieje w systemie. Oferuje coś takiego chipset realtek.
W przypadku ww. chipu nie radze włączać usuwania echa - głos staje się metaliczny, słychać jakby efekt studni.
Przy nastawieniu głośności należy wykonać wiele prób (mozna nagrywać swój głoś w TS3) tak aby wyeliminować dźwięki z pomieszczenia, np. zminimalizować zbieranie dźwięków z głośników. Ustawić mikrofon daleko od nosa żeby nie sapać podczas rozgrywki.

Nie da się tu sprecyzować stałego postępu działań. Jednak te ustawienia mają duży wpływ na jakość komunikacji i rozgrywki.



Konfiguracja TeamSpeak3

Tu właściwie nic nie trzeba konfigurować specjalnie pod Armę. Należy jednak pamiętać o kilku rzeczach.
1. Poziom głośności mikrofonu – dobrze ustawić sobie głośność mikrofonu aby wszyscy nas dobrze słyszeli. Aby nie było przesterowania, aby zminimalizować zbieranie dźwięków z własnego otoczenia. Najlepiej przetestować to z kolegami na kanale – ale nie w momencie gdy rozpoczyna się rozgrywka.
2. Glośność całego TeamSpeaka – należy ustawić tak aby w grze poziom głośności dialogów był odpowiedni. Globalnej zmiany głośności można dokonać w ustawieniach TeamSpeak3. Posiadacze Windows Vista i 7 maja dodatkowo możliwość regulacji głośności aplikacji systemowym mikserem.
Na uwagę zasługuje także możliwość ustawienia głośności każdemu userowi osobno (prawa mysz na użytkowniku/Change Volume) – tu jednak polecam raczej zwrócić uwagę użytkownikowi, że jego głośność odstaje od reszty.
Tych ustawień możemy dokonać będąc w Armie. Ale nie podczas planowanej rozgrywki. Najlepiej umówić się z kolegami na krótkie testy prywatne. W szczególności, wychodząc do pulpitu należy pamiętać o opuszczeniu broni aby wracając do A2 nikogo niechcący nie postrzelić.
3. Wyzwolenie głosu – Szczerze odradzam korzystanie z przycisku PTT (aktywacja głosu klawiszem). Wspominałem o tym w opisie działania moda. Sugeruje ustawić wyzwalanie za pomocą głosu.
Wykonaj to starannie! Głos nie może być aktywowany twoim głosem czy odgłosami z twojego otocznia.
Jeśli ktoś się jednak zdecyduje (lub będzie zmuszony) na PTT musi się liczyć z tym że podczas korzystania z radia będzie musiał ożywać 2 przycisków do aktywacji komunikacji: aktywacja radia + PTT



Ustawienie radia w grze

Jak wspomniałem, w grze mamy do dyspozycji radio krótkiego (SRR) i dalekiego (LRR) zasięgu. Każde z nich oferuje 5 presetów (kanałow). Każdy kanał moze mieć inną częstotliwość. Używać możńa tylko jednego kanału danego radia na raz.
Edytor kanałów wywołujemy z menu kontekstowego (rolka). Patrz obrazek

Obrazek

Edytor oferuje następujące funkcje
1. On/Off - włączenie wyłączenie radia. Wyłączonym radiem nie możemy nadawać ani odbierać. Włączone radio sygnalizuje zielona lampka
2. Frequency - aktualna częstotliwość radia. Tu możesz recznie zadać częstotliwość radia na którą się ono przełączy po wciśnieciu [OK]. Tak zadaną częstotliwośc można jednak przypisać do jednego z pięciu kanałów. Po wyborze kanału pojawi się tu ponownie aktualna częstotliwość (wybranego kanału)
3. Przyciski Save - służą do przypisania częstotliwości wpisanej w polu Frequency do danego kanału (presetu)
4. Przyciski Use - aktywujemy dany kanał - zmieniamy aktualną częstotliwość radia na przypisaną danemu kanałowi. Częstotliwość się pojawi w polu Frequency
Z menu radia wychodzimy klawiszem ESC

W przypadku LRR i SRR edytor wygląda tak samo. Różnica jest w częstotliwościach. SRR ma częstotliwości rzędu dziesiątek tysiecy MHz (30 000 default). LRR są to pojedyncze MHz (3 MHz default)

W pojazdach mamy dostęp do SRR i LRR. Patrz obrazek.

Obrazek

Na obydwu obrazkach podane są klawisze uznane przeze mnie jako optymalne, oraz "czynności" odpowiadające używanym przez mod własnym czynnościom dostępnym w ustawieniach klawiatury (w przypadku gdyby ktoś chciał ustawić po swojemu)



Używanie moda w grze
O ile wszystko zostało poprawnie skonfigurowane to można przystąpić do komunikacji

Mowa bezpośrednia - dostępna non-stop. Dla osób używających przycisku aktywacji głosu (PTT), wymagane tylko wciśnięcie przycisku PTT. Równocześnie może mówić wiele osób. Wiele osób na raz jest słyszanych.

SRR i LRR:
1. upewnić się, że jest włączone radio w menu radia
2. upewnić się, ze mamy wybrana odpowiednia częstotliwość
3. podczas normalnej gry wcisnąć klawisz aktywacji danego radia (NUM_/ dla LRR lub NUM_* dla SRR - sugerowane klawisze)
4. w prawym górnym rogu pojawi się napis "Broadcasting..." (wysyłanie). Oznacza to ze nadajemy - można mówić.
5. Po zakończeniu komunikatu NATYCHMIAST WYŁĄCZYĆ nadawanie tym samym klawiszem lub pozycja z menu kontekstowego. Jeśli nie wyłączysz nadawania, nikt inny nie będzie mógł nadawać
6. Jeśli słyszysz jednostajny szum - oznacza że ktoś właśnie ma włączone nadawanie i ty nie możesz nadawać

Dobrym zwyczajem jest:
- wykorzystywanie słowa "odbiór" pod koniec wypowiedzi w trakcie dialogu. Oznacza to że zakończyłeś komunikat i oczekujesz odpowiedzi, w szczególności o zrozumieniu i rozpoczęciu wykonania zadania
- "przyjal" - wymagany komunikat - potwierdzenie, ze zrozumiales. (forma zakonczenia rozmowy, bez zrywania komunikacji)
- "bez odbioru" - uwaga oznacza zrywam komunikacje, np. nadawalem na LRR z pojazdu i wychodze z niego. Nie bede dostepny na radiu. I tak druga osoba powinna potwierdzic "przyjal".


Inne:
Jeśli zostaliśmy mocno ranieni w trakcie rozmowy przez radio - nie będziemy w stanie wysyłania wyłączyć blokując w ten sposób kanał. Dobrze byłoby umówić się na przejście na awaryjną częstotliwość

Jeśli jesteśmy krukiem czy w inny sposób "trupem" w świecie gdzie rozgrywa się misja - nie będziemy słyszeć innych grających (pewnie oni nas tez nie)
Jeśli wyjdziemy z gry, do tabelki ze statystykami lub w ogóle, będziemy słyszeć wszystkich jakby mówili normalnie na TS3. Jeśli zaczniemy mówić - oni będą nas także słyszeć - niepolecane na A2C.
Jeśli wyjdziemy podczas rozgrywki z gry za pomocą ALT+TAB - zaczniemy wszystkich słyszeć normalnie. Możemy tez do nich mówić będąc słyszanym normalnie - niepolecane na A2C.



Troubleshooting

1. W grze komunikat „Error: TeamSpeak plugin is not responding”
Należy sprawdzić czy uruchomiony jest T3, czy został załadowany plugin przyciskiem Reaload All.

2. W grze pojawia sie komunikat "Error: TeamSpeak plugin is not responding" mimo, że aktywowałem go wychodząc z gry do pulpitu
W takim przypadku komunikat się może jeszcze chwilę pojawiać. Spróbuj użyć wysyłania radiem. Komunikat powinien zniknąć

3. Inni gracze nie są pozycjonowani (mówią normalnym głosem bez względu na odległość i położenie i/lub zgłaszają że twój głos także nie jest pozycjonowany
Należy sprawdzić czy uruchomiony jest TS3, czy został załadowany plugin przyciskiem RealodAll

4. Próbując kopiować/wklejać, wstawiają mi się jakieś dziwne znaki, np: [bwf_arma2ts][3D][/bwf_arma2ts]0
Mod A2 komunikuje z TS3 za pomocą schowka (clipboard). Dlatego niemożliwe jest korzystanie z funkcji kopiuj/wklej w tym samym czasie

5. Mówię na radiu a nikt mi nie odpowiada
Prawdopodobnie zapomniałeś o aktywacji głosu w TS3. Włączenie radia nie jest równoznaczne z aktywacją głosu w TS3. W tym przypadku musisz używać dwóch klawiszy (włączenie radia i aktywacja głosu) albo, co jest sugerowane, zmienić ustawienia TS3 na ‘aktywację głosem’.
Inną możliwością jest, że nadajesz/odbierasz na innej częstotliwości niż ustalona na początku rozgrywki.
Ostatnio edytowano Cz 22 kwi, 2010 14:03 przez MaXyM, łącznie edytowano 12 razy
Offline
Avatar użytkownika

Kadryl

Major

Major

  • Posty: 883
  • Dołączył(a): Cz 14 wrz, 2006 14:04
  • Lokalizacja: Wa-wa

PostPt 05 mar, 2010 15:53

Świetny poradnik, dobra robota MaXyM.
Uzupełniłbym tylko jedną informacje:

Oprócz dodania modu @a2t do linia modow w skrócie, uruchomienie Army2 nie wymaga żadnych szczególnych kroków
Offline

MaXyM

Kapral

Kapral

  • Posty: 85
  • Dołączył(a): Pt 22 sty, 2010 00:10
  • Lokalizacja: Praha/CZ

PostPt 05 mar, 2010 16:11

dzieki. dopisalem. jak i pare innych akapitow.
Przenioslem tez akapit 'uruchomienie' przed 'konfiguracjami'. Aby zagwarantowac pewna ciaglosc operacji.
Offline
Avatar użytkownika

Darek

Porucznik

Porucznik

  • Posty: 417
  • Dołączył(a): Pt 22 sty, 2010 00:28

PostPt 05 mar, 2010 16:40

Swietna robota, :spoko:
Offline
Avatar użytkownika

Rafalsky

Major

Major

  • Posty: 748
  • Dołączył(a): Cz 21 sty, 2010 23:27
  • Lokalizacja: Londyn

PostPt 05 mar, 2010 18:18

- "Nigdy nie mów ludziom, jak mają wykonywać swe zadania. Powiedz im tylko, co mają robić, a będziesz zdziwiony ich pomysłowością."
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do [ArmA II] Addony

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron