Początek
W tej pierwszej lekcji pokażemy Ci wszystko co musisz zrobić zanim zaczniesz tworzyć addony do OFP. Zobaczysz krok po kroku instalację programu Oxygen.
1. ¦ciągnij o2 i viewer
Na początek musisz ściągnąć program i o2 i viewer. Wejdź na stronę BiS Breathe i ściągnij dwa pliki ZIP. Jeden to program (nazywany Oxygenem albo o2 w skrócie) i drugi to podgląd „External Viewer” (znany także pod nazwą Buldozer). Nie potrzebujesz viewer’a do tworzenia addonów, jednak praca w o2 bez niego jest praktycznie niemożliwa. Więc będziesz musiał wypakować oba (ale na litość boską nie rób niczego dopóki nie powiem Ci że masz to zrobić).
2. Instalacja o2 i viewer’a
Kiedy ściągniesz oba pliki ZIP, będziesz musiał je odpowiednio zainstalować. O2 niestety nie ma żadnej automatycznej instalki jak większość programów, więc będziemy musieli kombinować. Pierwszą WAżN¡ rzeczą ( o której prawie nikt nie pamięta) jest to że Bulldozer (ten podgląd jakby ktoś miał sklerozę) nie będzie działa bez odpowienio skonfigurowanej „ścieżki napędu” (tak jak C:\ czy F:\, i na pewno nie C:\freesexpictures\bulldozer czy cuś wtym stylu) Dlatego musimy zrobić małą sztuczkę z czasów kiedy dinozaury biegały po Ziemii a komputery Neadertalczyków używały czegoś zwanego MS-DOS. Więc zrób tak
· Stwórz nowy folder na dysku C: i nazwij go „ofpedit”
· Wypakuj wszystkie pliki z archiwum Bulldozera do nowego folderu „C:\ofpedit”. Teraz folder wypełni się masą nowych plików folderów.
Nie zaznaczaj plików i nie wypakowuj ich metodą „drag and drop” ponieważ nie wypakujesz w ten sposób plików ukrytych. żeby było dobrze musisz użyć przycisku Wypakuj, Rozpakuj lub Extract.
· W folderze „ofpedit” stwórz nowy folder i nazwij „o2” Wypakuj wszystkie pliki do z archiwum z programu o2. (C:\ofpedit\o2)
Teraz mamy wypakowane wszystkie pliki jednak nawet nie zaczynaj jeszcze modelowania bo i tak nic nie będzie działać. Robimy więc tak:
· Otwórz notatnik i napisz coś takiego:
· Teraz zachowaj to gdziekolwiek jednak ja polecam na pulpicie żeby mieć do niego szybki dostęp.
Dzięki temu plikowi ( plik BAT będzie działał jak aplikacja, klikasz na niego on wykonuje polecenie) będziesz miał wirtualny dysk Z:\ na twoim komputerze. Nie martw się twój dysk się nie skaszanił. Po prostu Windows myśli że folder ofpedit do nowy dysk. Niestety traci tą informację po każdym resecie systemu więc po każdym włączeniu kompa musisz właczać aplikację jeszcze raz. Niektórzy więc wrzucają ten plik do folderu autostart ale ja uważam to za stratę czasu. (Jeżeli zdefiniowałeś jako dysk Z: już inny dysk to możesz na jego miejsce użyć jakiejkolwiek innej litery, musisz tylko pamiętać że tam gdzie jest Z musisz wpisać swoją literkę).
· Pamiętaj o klikniu na aplikację po każdym resecie systemu inaczej to addonów to ty dużo nie zrobisz.
3. Konfiguracja ustawień
Teraz czas zacząć pracować w o2. Otwierasz program ( to powinno być "Objektiv2Light.exe" w folderze "C:\ofpedit\o2"). Viewer załaduje się automatycznie z programem, jeżeli masz płytę z oryginalnym OFP w napędzie CD-ROM (nie mylić z Resistance). W innym wypadku wyskoczy wiadomość z prośbą o włożeine płyty do napędu. Choćbyś stanął na głowie i uszami tupał to i tak nie uruchomisz Bulldozera bez płytki.
Najnowsza wersja Viewera nie wymaga OFP w napędzie, ale sprawdza czy jest zainstalowana oryginalna kopia OFP.
Przy pierwszym włączeniu może się pojawić komunikat o błędzie albo coś w tym stylu. Nie martw się przy pierwszym włączeniu to jest normalnePoprostu pozamykaj okna i wejdź do „Options” w menu „File” w głównym oknie. Pozmieniaj wartości tak żeby było jak na pokazanym obrazku. W rzeczywistości ledwie 6-8 wartości wymaga zmian. Upewnij się że wszystko jest tak jak tu. Wartości zmieniasz klikając na linię z nią i edytując okienko u dołu okna.
Jeżeli jest już wszystko zrobione to zresetuj program. (Wyłącz o2 i zamknij okno Viewer’a, a później włącz to jeszcze raz)
Czasami textury nie ładują się z tymi wartościami. Nic się nie dzieje kiedy są nakładane textury. żeby to zmienić trzeba zamiast ścieżki Z:\o2 wpisać C:\ofpedit\o2 przy opcji DLL folder.
Czas brać się do pracy
Jeżeli niczego nie schrzaniłeś powinieneś zobaczyć taki ekranik.
Jeżeli wyskoczy jakikolwiek komunikat o błędzie sprawdź jeszcze raz czy zrobieś wszystko jak w tym tutorialu. Także zobacz porady odnośnie kart 3d na końcu tego tutorialu. Na oficjalnym forum jest specjalne miejsce gdzie można zgłaszać problemy z o2. Możesz także napisać do mnie maila
danieldragan@o2.pl albo na gg 8693263. Jak będę widział w tym interes albo będzie odpowiednia faza księżyca postaram się pomóc.
Jeśli masz problemy...
...no to masz pecha. Ale czasami można coś z tym zrobić. Niektóre wartości kart 3d mogą być wspólne w viewerze i w grze. To zapobiegnie większości błędów typu: "3dglide.dll driver error". żeby to zrobić rób tak:
· Wchodzisz do twojego folderu z grą i odszukaj plik „flashpoint.cfg” Skopiuj ten plik (wciskasz jednocześnie klawisze Ctrl i C)
· Wchodzisz do folderu C:\ofpedit (albo do Z:\ to i tak przecież jest to samo) i zastępujesz plik konfiguracyjny wcześniej skopiowanym z folderu OFP (Teraz dla odmiany wciskasz jednocześnie Ctrl i , a późiej naciskasz Tak)
To powinno pomóc.