Teraz jest N 22 cze, 2025 13:54


FDF WW2 Coop

Archiwum działów sekcji Operation Flashpoint
  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Avatar użytkownika

alderous

Pułkownik

Pułkownik

  • Posty: 1784
  • Dołączył(a): Cz 19 sie, 2004 13:20
  • Lokalizacja: Łódź

FDF WW2 Coop

PostSo 19 sty, 2008 20:55

Z bliżej niewyjaśnionych powodów narodził się w mojej głowie zamysł zrobienia coop'a w realiach Wojny Zimowej.

Do tej pory przyjęło się robić dwie rzeczy - ogłaszać, że coś się zrobi udzielając kilku mało mówiących informacji na temat akcji (co nie było zbyt miło widziane) albo informowania o misji dopiero gdy jest gotowa i przetestowana. Dla odmiany eksperymentalnie zrobię coś innego - na bieżąco będę pisał o tym jak sprawy się mają nie omijając szczegółów technicznych i fabularnych. Niby oznacza to, że nie będzie żadnych niespodzianek (trochę tak jakby ktoś nam streścił film przed pójściem do kina), ale sądzę że w przypadku coop'a nie jest to tak krytyczne - w końcu nie zna się jego fabuły tylko przed pierwszym razem, a jeśli misja jest dobra rozgrywa się jak dziesiątki razy z góry wiedząc co się będzie działo (zresztą można i powinno się pewne elementy uczynić losowymi).

Spodziewam się, że plusem takiego rozwiązania jest to że może to zainteresować czytających jak rozwija się misja. Można dostać cenne rady oraz je udzielić. Może to również "nakręcić" innych i coś ciekawego zacznie się dziać.

Tyle słowem wstępu. Co do misji to robocza nazwa brzmi "Sissisota". Nie odtwarza historycznych wydarzeń i jest tylko "luźną wariacją" na temat walk w Północnej Karelii w Grudniu 1939 roku. Chodzi mi wyłącznie o przedstawienie pewnych elementów, więc pewne rzeczy potraktuję dosyć umownie i nie będę dążył do realizmu za wszelką cenę.

Gracze (liczba jeszcze nie określona) wcielają się w rolę oddziału fińskich ski jagers, a misja toczy się na wyspie Rukajarvi (W). Misja wymagać będzie jedynie modu FDF 1.4.

Fabuła

Z chwilą rozpoczęcia sowieckiej inwazji 30 listopada 1939 roku, oddziały 9 Armii Komkora M.P.Duchanowa przekroczyły granice państwową i opóźniane jedynie przez jeden batalion graniczny (!) wdarły się na głębokość 30-40 km w głąb kraju, a jej czołowa 163 Dywizja piechoty dotarła do miejscowości Levaska.
W związki z zagrożeniem linii kolejowej łączącej Laponię z resztą kraju, siły fińskie zostały wzmocnione 25 pułkiem piechoty z dopiero co zmobilizowanej 9 dywizji. Podczas ciężkich walk zdołano zatrzymać postępy wroga i utrzymać Levaska. Przyczyniło się do tego znaczne pogorszenie pogody (na które nieprzyjaciel nie był najwyraźniej przygotowany) oraz słabo rozbudowana sieć drogowa w tym rejonie kraju (co uniemożliwiło sowietom na manewrowanie swoimi silami). De facto potężne siły radzieckie są "przywiązane" do nielicznych (w tym rejonie) dróg i rozciągnięte w beznadziejnie długą, wielokilometrową kolumnę czołgów i ciężarówek, a walce może brać udział jedynie ich część.
Wyzyskując chwilową stabilizację sytuacji, strona fińska przejęła inicjatywę i stosując nową taktykę zwaną "Sissisota", doprowadziła do podzielenia radzieckiej kolumny na części i odizolowania ich w "motti" czyli kotłach. Sowieci są odcięci od zaopatrzenia i nie mają dachu nad głową, podczas gdy temperatura spadła do -30 stopni. W zasadzie nie są w stanie ani się wycofać ani atakować i mogą jedynie czekać na odsiecz.
Wyjątek stanowi największe "motti" znajdujące się najbliżej Levaska. Siły znajdujące się w nim są jeszcze zdolne do walki i wszystko wskazuje na to, że podejmą ostatnią rozpaczliwą próbę zdobycia i utrzymania miasta. Nie mają odwrotu, a zdobycie miasta dało by im schronienie przed mrozem.
Fińskie siły od początku były dosyć szczupłe i uzupełnienia niewiele zmieniły. Walka o Levaska i późniejsze kontrataki kosztowały wiele i konieczność trzymania poszczególnych motti w okrążeniu sprawiła, że obrona Levaska jest niebezpiecznie słaba. Istnieje realne ryzyko że miasto zostanie stracone. W związku z powyższym kolejne świeżo zmobilizowane oddziały zostały wysłane aby wzmocnić jego obronę. Nie wiadomo jednak czy dotrą na czas.


Oczywiście gracze są tym oddziałem wysłanym by wzmocnić obronę Levaska i pierwszy cel to dotrzeć do miasta. Na szczęście są narty a dystans nie jest duży (może 1 km?) Zrobić zaliczenie celu jest łatwo - wystarczy jeden wyzwalacz. Grupy sowietów nie będę czekać aż gracze dotrą na miejsce - po prostu zrobię wyzwalacz czasowy. Jeśli gracze się będą ociągać to dotrą na miejsce już po rozpoczęciu walki, a jeśli się pospieszą to będą mieli czas na jakieś przygotowania (np. położenie min).

Drugi cel to obrona Levaska, w którym będzie trochę AI, umocnień i parę sztuk broni AT. Będzie kilka grup atakujących i to z różnych kierunków. Piechota i czołgi (z którymi może być problem). Czy będzie to jeden atak czy więcej jeszcze nie zdecydowałem, ale wolę by sowietów było dużo, ale bili się słabo i brakowało ich działaniom koordynacji. Zaliczenie celu to duży wyzwalacz sprawdzający nieobecność East - może to oznaczać, że trzeba będzie oczyścić przedpole z niedobitków, ale postaram się tego uniknąć.

Po odparciu ataku oddział graczy otrzyma trzecie zadanie zniszczenia motti z którego wyszedł atak. Trzeba będzie przebyć kawałek drogi w kierunku Hyypola uważając na wałęsające sie niedobitki. W niszczeniu pomoże oddział AI któremu da się sygnał ataku komendą radiową (wiem że to bzdura, ale upraszcza całe zagadnienie). Samo motti to coś w rodzaju obozu. Zaliczenie sprawdza zwykły wyzwalacz na nieobecność east, czyli trzeba oczyścić dokładnie teren motti. Możliwe, że niektórzy sowieci będą próbowali ucieczki, ale nie trzeba koniecznie ich ścigać (chociaż patrz dalej...).

Po wykonaniu zadania przyjdzie wiadomość, że próba likwidacji drugiego motti powiodła się częściowo - spora grupa oficerów i żołnierzy przerwała okrążenie i ucieka w kierunku Hyypola które jest w rękach sowietów. Oddział graczy otrzymuje zadanie wyruszenia w pościg i "upolowania" tylu ilu się da. Pogoda gwałtownie się pogarsza i widoczność spada. Sowieci nie znają tego terenu i nie prędko dotrą do Hyypola (będą trochę kluczyć po losowych trasach), a gracze mają narty. Kryterium wykonania zadania może być liczba sowietów którzy dotrą do Hyypola - łatwo to policzyć, bo jeśli w obrębie wyzwalacza między tym motti, a Hyypola nie będzie sowietów zadanie się zakończy, a ilość żołnierzy w grupach "uciekających" może zostać zliczona. Ewentualnie można dodać limit czasowy na wypadek gdyby jakiś kacap dostał w nogi i czołgał się pół godziny przez co wyzwalacz by nie zadziałał.

Jak widać misja byłaby dostatecznie długa i jest dosyć prosta do zrobienia. Na początek zaimplementuje respawn typu group, a to mogę testować nawet sam i dobrze się przy tym bawić. Nie wiem jak szybko to powstanie bo mam sporo roboty w RL, ale nie zapowiada się to arcytrudnie.
Offline
Avatar użytkownika

-=SpecNaz=-

Chorąży

Chorąży

  • Posty: 223
  • Dołączył(a): Wt 10 kwi, 2007 17:01
  • Lokalizacja: Popolupo

PostSo 19 sty, 2008 21:27

Nom, fajna zapowiedx.Nie wiem czy inni, ale jako wieczny fan OFP, pyknę w tą misję jak wyjdzie. Kiedy masz zamiar ją pokazać w świetle dziennym? ;-)
"Nie przeszkadzajmy wrogowi, gdy popełnia błąd"

~Napoleon Bonaparte
Offline
Avatar użytkownika

alderous

Pułkownik

Pułkownik

  • Posty: 1784
  • Dołączył(a): Cz 19 sie, 2004 13:20
  • Lokalizacja: Łódź

PostSo 19 sty, 2008 21:44

Nie mam pojęcia :P. Wczoraj mi przyszedł do głowy pomysł jak to ma wyglądać. Dzisiaj przejrzałem wyspy (nie ma wielkiego wyboru choć ta się średnio nadaje) i właśnie oglądam obiekty które posłużą za umocnienia Levaska. Tak dawno nie zajmowałem się edytorem, że nie jestem w stanie nawet z grubsza ocenić ile mi to zajmie.
Offline
Avatar użytkownika

-=SpecNaz=-

Chorąży

Chorąży

  • Posty: 223
  • Dołączył(a): Wt 10 kwi, 2007 17:01
  • Lokalizacja: Popolupo

PostSo 19 sty, 2008 22:02

Widać w opisie tematu że raczej długo ;-) .A addonków dużo będzie?
"Nie przeszkadzajmy wrogowi, gdy popełnia błąd"

~Napoleon Bonaparte
Offline
Avatar użytkownika

alderous

Pułkownik

Pułkownik

  • Posty: 1784
  • Dołączył(a): Cz 19 sie, 2004 13:20
  • Lokalizacja: Łódź

PostSo 19 sty, 2008 22:18

Jak już zaznaczyłem FDF 1.4 czyli trzeba mieć FDF 1.3 i patch 1.4. To spory mod, ale zakładam że zainteresowani tą tematyka to i tak już mają.

Czy długo to nie wiem. Nie zamierzam dłubać przy tym w nieskończoność i tworzyć arcydzieła - to prosta misja. Niestety zawsze może coś wyjść, bo moda dobrze nie znam.

Heh :twisted: Poczujcie ten klimat
Offline
Avatar użytkownika

Kadryl

Major

Major

  • Posty: 883
  • Dołączył(a): Cz 14 wrz, 2006 14:04
  • Lokalizacja: Wa-wa

PostN 20 sty, 2008 00:03

Hej alderous temat ciekawy, nie wiem czy moża łyknąć w OFP wkładanie belek w gąsięnice :twisted: ale czegoż to już nie zrobiono :cfaniak:
Jeżeli interesuje Ciebie moja pomoc i wsparcie w tworzeniu misji a może i kampani daj znać.
Offline
Avatar użytkownika

alderous

Pułkownik

Pułkownik

  • Posty: 1784
  • Dołączył(a): Cz 19 sie, 2004 13:20
  • Lokalizacja: Łódź

PostN 20 sty, 2008 19:03

Nie zamierzam wprowadzać takich rewelacji do OFP - wystarczą wiązki granatów i koktajle mołotowa. Tworzenie kampanii nawet mi przez myśl nie przeszło.

W tej chwili jedyna pomoc jaka może się przydać to zainteresowanie i sugestie np . odnośnie tego jakich "technik edycyjnych" użyć przy organizowaniu obrony Levaska. Do tej pory przeprowadziłem parę prób i dochodzę do wniosku że:

:arrow: Lahti L-39 jest absolutnie morderczy i dużo groźniejszy od dział ppanc.
:arrow: Okopy z FDF o dziwno sprawdzają się nieźle, mimo że zmuszenie żołnierza do stania i odebranie mu możliwości ruchu zwykle dawało raczej mizerne rezultaty. W tym przypadku strzelają całkiem nieźle i nie zostają szybko ustrzeleni.
:arrow: Foxhole z FDF to crap. Przydają się tylko jako dekoracja. Podobnie Gun Shelter
:arrow: Pillbox z ckm'em także sprawuje się bardzo dobrze. O dziwno strzelec nie ginie od razu po trafieniu pocisku 45 mm w bunkier - nieraz potrzeba paru strzałów by go uciszyć.
:arrow: ckm'y są absolutnie mordercze dla piechoty. Zwłaszcza umieszczone w okopie lub pillbox'ie W zwykłym OFP gunner M2 ginął szybko i nie był zbyt skory do strzelania.

Ciężko jest mi przewidzieć rezultaty nawet drobnych zmian, a do tego dochodzi czynnik losowy. W każdym razie doprowadziłem do sytuacji w której Sowieci ze sporymi stratami zajmują Levaska (a na dzień dobry stosunek sił jest 3 do 1 dla nich), więc jeśli będą gracze to miasto powinno się utrzymać i nie powinno być zbyt łatwo.
Offline
Avatar użytkownika

Sudayev

Major

Major

  • Posty: 509
  • Dołączył(a): So 11 lut, 2006 15:44

PostPn 21 sty, 2008 10:51

Dobry pomysl. Chetnie bym zagral w @co. Odnosnie umocnien typu worki z piaskiem polecilbym Ai cover pack, sa to jedyne sensowne umocnienia przez ktore ai jest w stanie strzelac.
OFP Jungle Fever | Beta Test Team
Offline
Avatar użytkownika

alderous

Pułkownik

Pułkownik

  • Posty: 1784
  • Dołączył(a): Cz 19 sie, 2004 13:20
  • Lokalizacja: Łódź

PostWt 29 sty, 2008 22:11

Nie miałem czasu przy tym grzebać i na razie wszystko utknęło na etapie pierwszego celu. To znaczy mam grywalną wersję ataku na miasto i parę razy ją sobie rozegrałem (z różnym wynikiem), ale dalej już nie tworzyłem. Póki co Real life wszystko wstrzymuje, ale chciałbym zrobić taką "wykończoną" wersję tej pierwszej części misji i zyskać jakieś opinie. Wystarczyło by zrobić briefing i description.ext żeby to jakoś wyglądało, a na to powinienem znaleźć czas.

Grało się nawet fajnie, ale niestety trochę mi przycina w obecnym kształcie (ok. 20 finów i 60-70 sowietów) i nawet obniżenie jakości wizualnej niewiele zmieniło (właściwie to trochę dziwne), więc możliwe że będę musiał zmniejszyć liczbę walczących.

BTW na google video jest jeszcze jeden fragment Talvisoty
Offline
Avatar użytkownika

Severb

Porucznik

Porucznik

  • Posty: 385
  • Dołączył(a): N 15 paź, 2006 00:45
  • Lokalizacja: Die Warschau

PostŚr 20 lut, 2008 12:34

W zwykłym OFP gunner M2 ginął szybko i nie był zbyt skory do strzelania.

Łe tam ;d Niezłe były tylko trza było je ładnie ustawić. Dobre były MG42 od Invasion '44, ale widzę, że to nie te klimaty.

No, chyba zainstaluję OFP.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Offline
Avatar użytkownika

nizyn

Chorąży

Chorąży

  • Posty: 181
  • Dołączył(a): So 24 mar, 2007 16:23
  • Lokalizacja: Szklarka

PostŚr 20 lut, 2008 14:40

A przewidujesz także atak pancerny na Levasko? Np. jakby kilka T-36 jechało na miasteczko, z boku piechota, itd. I jeszcze jedno: jaki procek (około, ile MgHz) jest potrzebny? Jeśli bym już grał, to nie chciałbym lagować. JEŚLI
Online

xersius

Pułkownik

Pułkownik

  • Posty: 99987
  • Dołączył(a): Pn 29 lip, 2024 15:01

Re: FDF WW2 Coop

PostPt 13 gru, 2024 23:57

audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting
Online

xersius

Pułkownik

Pułkownik

  • Posty: 99987
  • Dołączył(a): Pn 29 lip, 2024 15:01

Re: FDF WW2 Coop


Powrót do Operation Flashpoint

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: xersius i 6 gości

cron